loading...
سایت خبری هیوا مجیدی
هیوا مجیدی بازدید : 117 دوشنبه 09 دی 1392 نظرات (0)

 نشست مشترك اعضاي شوراي اسلامي شهر وشهردار سقز با مسئولان

مسكن مهر جاقل وخدمات رساني به محلات حاشيه از مهمترين مواردي بود كه مطرح شد

 

 

""

نظام غفاری ، رئیس شورای اسلامي شهر سقز در جلسه بررسی امور اجرایی و خدماتی شهر ورفع مشكلات مسکن مهر" جاقل "اظهار داشت: تشکیل این جلسه بر اساس وظیفه­ شورای شهر  و در راستای انتظاراتی است که شهروندان از نمایندگان خود دارند.نظام غفاري در اين جلسه خواستار تعامل بین ادارات خدمات­رسان و شهرداری شد

 

در اين جلسه، امین­زاده، معاون اداره­ راه و شهرسازی مهر، با بيان اينكه در فاز اول مسکن مهر جاقل، 80درصد تأسیسات زیربنایی انجام گرفته است افزود: احداث شبکه­ها در مکان‌های دیگر، هم دارای هزینه­های فراوان است و هم زمان­بر. بهای زمین در جاهای دیگر بالا و در نتیجه امکان خرید آن از خیلی­ها سلب شده است .

فتحی، رئیس شركت توزيع برق نیز گفت: در رابطه با مسکن مهر، مشکل خاصّی وجود ندارد و علی­رغم مسائل مالی، با پیگیری­های انجام گرفته، اعتبارات خوبی در این زمینه تأمین شده و کارها به خوبی پیش رفته است، منتها دسترسی و جاده­مسکن کیان مشکلاتی دارد که امیدوارم رفع مشکل شده و تیرگذاری انجام گیرد.

رضایی، مدیریت گازرسانی نیز اعلام داشت ؛کارهای لازم در راستای گازرسانی به این محل انجام گرفته و در اجرای فاز دوم نیز مشکلی نخواهیم داشت.محمدی، رئیس اداره­ مخابرات نيز با بيان اينكه چنین نشست‌هایی باعث پیشرفت در کارها می­شود، گفت: آرزوی من این بود که شورا، شورای شهر باشد، و شهردار، به تمام معنی شهردار؛ و اکنون با حضور و وجود شما، این آرزو تحقّق یافته است. امید است با تغییر مدیریتی مشکلات قبلی بین شهرداری و دیگر ادارات مرتفع گردد.

محمدزاده، رئیس اداره آب و فاضلاب شهری، با ارائه گزارش مبسوطی از وضعیّت شبکه­ آب و فاضلاب شهری وبيان مشکلات موجود گفت: توسعه­ی شبکه­های آب و فاضلاب به میزان توسعه­ی کوچه­ها و محلّه­ها صورت نگرفته و رشد فروش و واگذاری انشعاب آب در سقز بیش از میزان تأمین آب بوده است.وي در رابطه با آب محله "قوخ" گفت که رشد سریع این منطقه، مشکل موجود آب­رسانی را فراهم کرده، و استفاده از آب هر منطقه­ای برای حلّ مشکل کم­آبی قوخ، باعث ایجاد مشکل در همان منطقه خواهد شد و راهی برای حلّ مشکل وجود ندارد.

وي در مورد آب محله "تازه­آباد: نیز افزود:همین رشد سریع منطقه، بدون وجود تأسیسات زیرساختی، ایجاد مشکل کرده است. برای تأمین آب مورد نیاز تازه­آباد، وجود منبعی با تأمین 25 لیتر آب در هر ثانیه لازم است، در حالي که در چاه­ حفر شده در این زمان فقط 2 لیتر آب قابل حصول است.وی در مورد شبکه­های فاضلاب نیز بیان کرد که 200 کیلومتر از 300 کیلومتر لوله­های موجود، فرسوده هستند. همچنین اختلاط شبکه­های ­فاضلاب با آب­های جاری نیز تصفیه را مشکل کرده، به ویژه در زمان بارندگی که ورود فاضلاب بیش از توان تصفیه است.

وی با بیان این­که جانمایی مسکن مهر بسیار نامناسب و بدون مطالعه و بر اساس تصمیمات فردی انجام گرفته و متأسفانه مبتنی بر خرد جمعی نبوده لذا بزرگ­ترین مشکل موجود در مسکن مهر جاقل را تأمین آب آن دانست و گفت آب این محل باید از مخزن واقع در تپه­ی حسن­خان به منبع واقع در جاقل پمپاژ شود.

نعمانی، شهردار سقز نیز همکاری شهرداری و سایر ادارات­خدمت رسان را عین خدمت‌گزاری به مردم دانست و افزود که کارهایی چون انجام حفاری­های مختلف و پرکردن آن­ها اغلب به دلیل غیرعلمی­ بودنشان مشکلاتی را به وجود آورده ­است که بهتر است انجام این امور در اختیار شهرداری باشد.

نعماني ادامه داد: بر اساس هم‌فکری با اعضای شورا برای سال آینده در نظر است که تمامی کوچه­ها و خیابان­ها با مشارکت مردم آسفالت شوند و لازمه­ این کار وجود تأسیسات زیر زمینی است.شهردار در ارتباط با مسکن مهر نیز گفت: عوارض چندانی از ناحیه­ مسکن مهر عاید شهرداری نشده است و این خدمات­رسانی را با مشکل مواجه می­کند.وي ادامه داد: این پروژه­ باعث نابودی پارک «وه­نه­وشه» شد؛ پارکی که برای آن هزینه­های زیادی انجام  و فقط بابت مشاوره­ طرح 130 میلیون تومان پرداخت شده بود.

در اين جلسه، اعضای شورا نیز سؤالات و مطالب خود را طرح کردند. هیوا نعمانی پرسید که در صورت آسفالت کوچه­ها و معابر، آیا امکان لوله­گذاری و اصلاح شبکه­های آب و فاضلاب وجود دارد؟رحمان‌پور نیز مطالبی را در رابطه با نوبت­دهی طولانی مدّت انشعاب برق، تأخیر در خاموشی روشنایی معابر، عدم محدویّت تعداد طبقات در معابر کم­عرض و شایعه­ اختلاط آب و فاضلاب در یکی از محلات شهر را مورد سؤال قرار داد.

عزیزی گفت: با توجّه به دستور اکید رئیس جمهور در حفاظت از آب دریاچه­ ارومیه، احتمالاً آبگیری سد چراغ ویس دچار مشکل خواهد شد. بهتر است استفاده از تونل­های تأسیساتی شروع شود.وفادار این مسائل را مورد اشاره و پرسش قرار داد: تبعیض در صدور جواز به مالکین زمین­هایی که قبلاً در اختیار راه و شهرسازی بوده، گران شدن مسکن مهر و ایجاد مشکل برای اعضا، لزوم توجّه به آب و برق تازه­آباد.

دوغی نیز ضمن اشاره به محرومیّت حدود 430 خانوار تازه­آبادی از نعمت برق، ضرورت پیگیری الحاق این منطقه به شهر را مورد تأکید قرار داد. وی ایجاد کریدورهای تأسیساتی در شهرک­های جدید را- با لحاظ کردن تخفیفاتی در سهم شهرداری- یک راه­حل مناسب دانست و در مورد سد چراغ ویس گفت: با این­که 80 درصد کارها انجام گرفته، به دلیل عدم احداث جاده­ جایگزین در مسیر، آب­گیری سد در یکی-دو سال آینده اتّفاق نخواهد افتاد. وی از معاون راه و شهرسازی سؤال کرد که در صورتی که شهرداری جهت احداث فاز دوم مسکن مهر، زمین در اختیار اين اداره قرار دهد،آیا آن اداره حاضر به تهاتر می­باشد؟شاهی از علّت تأخیر در کارهای مربوط به اداره­ی آب و فاضلاب مانند تعویض کنتور آب سؤال پرسید.

تیفوری نيز گفت: نیاز به تعامل بین ادارات زیاد است. ارتقای سیستم­های تصفیه خانه­ی آب ضروری است. تأخیر در انشعاب برق سراسری است یا مختصّ سقز؟ آیا تهیه و تأمین لوله­های فاضلاب بر عهده­ی مردم است؟

باغبانی نیز از صحّت و سقم مخالفت راه و شهرسازی سقز با اهدای زمین به جامعه­ی معلولین و علّت عدم جابه­جایی تیرهای برق واقع در معابر پرسید و ایجاد پارک تپّه­ی مالان را بهتر از پارک وه­نه­وشه دانست.

کیانی هم به عنوان سؤال گفتند كه: افزایش بهای انشعاب برق به چه دلیلی صورت گرفته است؟ بوی بد منفذهای فاضلاب در برخی از نقاط شهر مشکل ایجاد کرده. دغدغه­ی اصلی در مورد مسکن مهر جاقل، مشکل آب است.

خانم رحیم­زاده نیز از مهمانان خواست که شرایطی را در ادارات تحت امر خود فراهم آورند که ارباب رجوع در تکریم باشند و ما بتوانیم رضایتمندی مردم را منتقل کنیم.

غفاری نیز لزوم توجّه به حاشیه­های شهر را یادآور شده و خواست که کار و خدمات­رسانی در این نواحی به صورت مضاعف انجام شود تا شاهد توزیع عادلانه­ی امکانات و خدمات رفاهی باشیم. وی هم­چنین از اقدامات مدیریّت گازرسانی در رابطه با برنامه­ریزی لازم برای پیشگیری از قطعی گاز – و در صورت نیاز – تأمین سوخت جایگزین سؤال پرسید.پس از اتمام پرسش­ها و مطالب مطرح­شده از جانب اعضای شورای شهر، رؤسای ادارات به پاسخگویی پرداختند.

امین­زاده، ، علّت گران شدن مسکن مهر را تورّم 45 درصدی، عدم محاسبه­ی هزینه­های مربوط به انشعابات مختلف، راه­سازی و دسترسی، آسانسور، پروانه­ی ساختمانی، حقّ تفکیک و ... در ابتدای کار بیان کرد. وی گفت: در مورد تعاونی­های مسکن مهر، اداره­ی تعاون باید پاسخگو باشد. در مورد تهاتر و دادن معوّض زمین­هایی که شهرداری می­تواند در اختیار مسکن مهر قرار دهد، باید با اداره کل راه و شهرسازی هماهنگی به عمل آید. مطلب مطرح شده راجع به ممانعت از اهدای زمین به انجمن نابینایان، صحّت ندارد و ما نه تنها ممانعت نکرده­ایم، بلكه پیشنهاد اهدای زمین و جلب رضایت اداره کل از طرف ما بوده­است.

وی همچنین ابراز عقیده کرد که اگر طرح­های تفصیلی موجود، جوابگوی مشکلات بودند، حاشیه­نشینی به این شیوه شکل نمی­گرفت.

فتحی علّت نوبت­دهی انشعاب برق را تعداد زیاد درخواست­ها، اعلام کرد؛2500 درخواست انشعاب در حدود یک­سال و در مورد کاستن نوبت­بندی وعده داد. وی گفت: گران شدن بهای انشعاب برق نیز به دلیل گران شدن بهای کابل و دستگاه­های اندازه­گیری است. بهای انشعاب از چند سال قبل افزایش نیافته­بود. در حال حاضر نیز کمتر از بهای تمام­شده است و در هر انشعاب حدود150 هزار تومان ضرر می­کنیم.

در مورد جابه­جایی تیرهای برق نیز گفت: در این مورد حدود 10 جلسه با شهردار قبلی داشته­ایم. براساس مصوّبه هیئت دولت، هزینه­ جابه­جایی تأسیسات درون­شهری، بر عهده­ی شهرداری‌ها بوده، چون جزئی از کارهای عمرانی است. ضمن این­که خیلی از شبکه­ها قابل جابه­جایی نیستند.

در رابطه با سيستم روشن و خاموش شدن روشنايي معابر نیز بیان کرد که این­کار به صورت اتوماتیک صورت می­گیرد و اگر مشکلات موردی پیش آمد، با تذکّر و یادآوری دوستان، رفع خواهد شد.

رضایی با اشاره به عدم امکان بهره­برداری از گاز پارس جنوبی در سال جاری، و هم‌چنين واقع شدن سقز در سرشاخه، کاهش افت فشار و احتمال قطعی گاز را مردود ندانست و این را خبری ناخوشایند قلمداد کرد امّا افزود که سوخت دوم مدارس، ادارات، مکان­های عمومی و ... تدارک دیده ­شده، همچنین با توجّه به ذخیره­سازی نفت توسّط مردم در سال گذشته، نگرانی چندانی در این مورد وجود ندارد. امیدواریم با بهره­برداری از گاز پارس جنوبی از سال 93 به بعد دیگر مشکل قطعی گاز پیش نیاید.

وی که عدم گاز رسانی به برخی از نقاط شهر و محلّه­ها را براساس دستورالعمل­ها قلمداد می­کرد، استدلال اعضای شورا را مبنی بر این که این نقاط، مجتمع مسکونی و شهرک محسوب نمی­شوند، و حتّی در این صورت نیز لازم است که بار گران برخی از دستورالعمل­ها را از دوش مردم برداشت، پذیرفت و وعده داد: گازرسانی شهرک اوین، لپه­سازی بهارستان، زمین­های آقای اخوان و ... را سال آینده با هزینه­ی خود دستگاه انجام خواهیم داد. امّا این امر در سال جاری مقدور نمی­باشد.

وی همچنین برای حلّ مشکلات و مواردی خاص که فروش اشتراک به شهروندان با موانع قانونی مواجه می‌شود، پیشنهاد واگذاری اشتراک موقّت را با اخذ تعهّد کتبی از مالک قابل طرح دانست.

محمّدی از عدم همکاری شهرداری در گذشته گله­مند بوده و به عنوان مثال بیان داشت که درخواست صدور مجوز حفاری مورد نیاز برای گسترش شبکه­ی مخابرات در تیر ماه سال جاری انجام شده که متأسفانه توسط شهردار وقت به بعد از آبان ماه موکول گرديد که فصل کاری نیست. وی ادامه داد که در سطح شهر مشکلات زیادی وجود داشته که نیاز به همکاری دوستان شورا دارد.

غفاری در پايان ضمن تشکر مجدّد از حضور رؤسای ادارات و صبر و حوصله­ی تمامی حاضرین در جلسه، این نشست را بسیار مفید خوانده و بیان داشت که اعتقاد حاضرین به تعامل و وعده­ی همکاری آنان، وعده­ی کاهش نوبت­بندی انشعاب آب و برق، وعده­ی حل قطعی مشکل گاز رسانی به محلّه­های تازه­ساخت و دیگر موارد ذکر شده از نتایج مثبت جلسه می­باشد. نامبرده برگزاری مداوم چنین جلساتی را لازم دانستند. در اين جلسه ،مقررشد که در رابطه با مشکلات جانمایی فاز دوم مسکن مهر کیان با اداره­ راه و شهرسازی مکاتبه و حتی الامکان، تغییر محل آن پیشنهاد گردد. همچنین به شهرداری مجوز داده می­شود که زمین­های مناسب و قابل استفاده­ خود را جهت احداث مسکن مهر، در صورت اعلام آمادگی و توافق اداره­ راه و شهرسازی، به صورت تهاتر و براساس بهای کارشناسی روز در اختیار آن اداره قرار دهد/روابط عمومي و امور فرهنگي شهرداري سقز

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 31
  • کل نظرات : 16
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 32
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 34
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 46
  • بازدید ماه : 43
  • بازدید سال : 377
  • بازدید کلی : 6,440